mai 272015
 

      În după-amiaza celei de-a douăzeci şi şasea zi a lunii lui Florar, o echipă tânără şi profesionistă din cadrul Fundaţiei pentru o societate deschisă şi a  Asociaţiei pentru Tehnologie şi Internet a împărtăşit, cu pasiune, celor 23 de cadre didactice din Colegiul Naţional Militar „Dimitrie Cantemir” şi  12 din Liceul Teoretic „Aurel Vlaicu” din Breaza, informaţii despre educaţie deschisă şi resurse educaţionale deschise. Astfel, pe parcursul a două sesiuni de formare, cadrele didactice au putut afla, alături de formatorii cursului, Valentina Pavel şi Nicolaie Constantinescu, cum pot folosi şi crea resurse educaţionale care nu sunt restricţionate juridic sau tehnic, pe care oricine le poate folosi, modifica, distribui. Pentru a se ajunge la acest concept s-a făcut o introducere în legislaţia dreptului de autor, care restricţionează accesul şi utilizarea operelor. De asemenea, s-au prezentat licenţele deschise de tipul creative-commons care permit accesul la informaţiile de pe INTERNET, îmbogățit prin cunoaștere liberă și resurse creative pentru ca oameni de peste tot din lume să le poată folosi, distribui și dezvolta. Întâlnirea a fost una interactivă, unde participanţii au fost invitaţi să ridice toate semnele de întrebare existente pentru a acoperi şi înţelege la nivel practic concepte legate de:

* legislaţia drepturilor de autor în contextul educaţiei;

* ce înseamnă licenţe libere şi cum le putem utiliza;

* ce sunt resursele educaţionale deschise şi cum le putem crea.

Atractivitatea resurselor educaţionale deschise (RED) ar trebui să derive tocmai din faptul că reflectă o preocupare a utilizatorilor pentru multiple surse de cunoaştere, pentru posibilitatea de a contribui la rândul lor la îmbunătăţirea resurselor.

RED şi-ar găsi momentan aplicabilitatea în mediul preuniversitar unde deja au început să fie utilizate de către o parte din profesori şi elevi.

Susţinătorii mişcării pentru educaţie deschisă nu îşi propun să înlocuiască resursele educaţionale tradiţionale, ci doar să le suplimenteze cu acest nou tip de resurse, care pot duce într-un final la o schimbare de paradigmă, în caz că se dovedesc a fi sustenabile.

Resursele Educaţionale Deschise pot anula monopolul informaţional din educaţie.

[flagallery gid=157]